Прочетен: 3293 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.01.2015 19:56
Създателя на съвременната Ба-Гуа-Джан - Дунхайчуан /1798-1882 г./
Ба-Гуа-Джан (съкратено Ба-Гуа) е един от т.нар. "вътрешни стилове" на Кунг-Фу. Това е един от най-комплексните стилове на традиционните китайски бойни изкуства с дълбока философия, почиваща на древната китайска "Книга на Промените" ("И Дзин") и перфектна бойна техника. Освен като бойно изкуство и спорт, Ба-Гуа представлява интерес и за хората, които се интересуват от психо-физическа култура и духовното развитие, както и за здраве и дълголетие. Доказателство за горното е съществуването на множество майстори на Ба-Гуа, които са столетници:
en.wikipedia.org/wiki/index.html
www.youtube.com/watch
„Независимо от многообразните тънкости и голямата си сложност, изкуството на Ба-Гуа-Джан (Дланта на 8-те мистични триграми) все пак е достъпно за разбиране и усвояване. В него широко се използва цзин (жизнена квинтесенция). Това е учение с велико достойнство и широта. В него са намерили отражение образите на редица животни. Трябва обаче да се помни, че целта не са външните ефекти, а да се постигне духовно самоусъвършенстване чрез подобряване на здравето и бойната техника. Може да се каже, че мъдрецът е просто човек, но само сътрудник на Земята и Небето. И както се казва, като създава правилна ци (вътрешна енергия), мъдрецът възприема небесното и земното и привежда своите вродени способности в съответствие с Дао”.
Ба-Гуа-Джан /"Дланта на 8-те триграми"/
Едва ли друго бойно изкуство е толкова красиво и загадъчно, колкото Ба-Гуа. Красотата извира от елегантните пози и от грациозните и плавни движения, а загадката е в мощната и ефективна техника, скрита в красивите движения. При Ба-Гуа силата е по-прикрита отколкото при много други стилове. Силата на Ба-Гуа е огромна и може да бъде крайно разрушителна ако е приложена майсторски. Силата на Ба-Гуа идва от употребата на вътрешната енергия и духовно израстване, а също и от използване силата на противника или противниците.
Ба-Гуа-Джан е един от малкото стилове на Кунг-Фу, който е изцяло даоистки по произход. Името му е взето от китайската философска класика т.нар. "И Дзин" ("Книга на промените"), почитана в еднаква степен както от даосите, така и от конфуцианците и будистите. Теориите на Ба Гуа са основани на тази класика.
Както в случая с текстовете на "И Дзин", теорията и практиката на Ба-Гуа по подобен начин е свързано с постоянно извършващата се промяна, космическите сили, естествеността и енергията. Практикуващият е съсредоточен най-вече върху енергията (Ци).
Поради факта, че при Ба-Гуа вниманието е насочено главно върху енергията, нейният обект на концентрация са противниковите действия и движения, а не самият противник. Атаката се улавя като единна вълна енергия, а не като атака с крак или ръка. Ето защо оригиналната Ба-Гуа няма установени форми /таолу/ или рутинни движения. Тя по скоро учи на техники и тяхното прилагане. Ба-Гуа бива практикувана чрез долавянето на заобикалящата ни енергия и извършването на съобразени с нея движения.
Ба-Гуа-Джан е създаден за борба с много противници и практиката доказва неговата ефикасност. От техниките на ръцете 90% представляват вариации на отворената длан; този стил е изпълнен със скрити ритници, подсечки с крак, хвърляния, техники от типа Цин-На, както и многобройни удари с лакът, рамо, коляно и хълбок. Това е най-комплексният от всички вътрешни стилове и според някои автори, като Мантак Чиа например, достига най-висшите нива на енергийна работа (Ци Гун) наред с даоската езотерична йога.
Историята на Ба-Гуа е забулена в тайнственост. Всъщност до 1875 г. този стил никога не е бил демонстриран на широката публика и се е практикувал само в тайни общества.
Историците и досега водят спорове кога точно се е зародил стилът Ба-Гуа-Джан. Някои смятат, че Ба-Гуа е възникнал първоначално в манастира в планината Удан (Провинция Хъбей) през ХІІІ-ХІV в. или в някой от другите даоски центрове - манастирите в планините Кун Лун, Хуа или Ъмей. Други считат, че тези стилове са се появили като концепция далеч преди новата ера заедно с Ци Гун, Дао Ин, Чжен Цзю и други методи за вътрешна работа с енергията (Ней Гун) и духовното развитие (медитацията). Така или иначе, създателят е неизвестен и времето за появата на Ба-Гуа като философска доктрина трябва да бъде отнесено може би към епохата на митичния Жълт император - Хуан Ди (2698-2598 г. пр. н. е. ). Много историци на бойните изкуства изтъкват, че философията на Ба-Гуа е създадено в дълбока древност около 2953 - 2838 г. пр. н. е., когато император Фу Си първи употребява този термин, създавайки 8-те мистични триграми.
Един от най-интересните браншове на Ба-Гуа /фактически съвременната Ба-Гуа/ води началото си от великия майстор Дун Хайчуан (1798 - 1882 г.), наричан Първоучителя. Той първоначално изучавал Ло-Хан-Цюан (Бокс на будистките архати), а впоследствие се срещнал с даоския наставник Пи Ченся от провинция Анхуй, който го посветил в секретите на Ба-Гуа. Дун обогатил тази техника с движения, които изучил от други двама даоски монаси - Го Юандзи (с прозвището "Желязната тояга") и Тун Минлен. Като обединил знанията, получени от тях, създал направлението на Ба-Гуа-Джан, което е най-популярно днес.
Дун Хайчуан имал множество ученици, като вътрешния кръг е обхващал 72 души /колкото са били и учениците на Конфуций/, чийто имена са написани на каменни плочи на гробницата на първоучителя. От тях най-известни грандмайстори /от които са тръгнали и съответните главни стилове/ са: Ин Фу, Чън Тинхуа, Лю Фънчун, Сун Чанжун, Лю Дъкуан, Ма Гуй, Ма Уейци и Джан Джаодун, наричани "8-те велики ученици". Повечето от тези учители преди да станат ученици на Дун Хайчуан са били вече майстори в други стилове на Кунг-Фу.
Генеалогично дърво на Ба-Гуа-Джан с най-важните майстори от 2 до 5-та генерация.
Счита се, че в Ба-Гуа днес имаме над 100 различни стила, подстилове и направления, почиващи обаче на едни и същи принципи и архетипове идващи от Първоучителя и предшествениците му. Популярни са стиловете: Ин, Чън, Лю, Лян, Гао /на Гао Ишън/ и Гао /на Гао Дзиу/, Фу, Сун /на Сун Лутан/, Лю и Ма. Най-разпространен е стила Чън с 4 подстила и направления. Имаме също Уданска Ба-Гуа, Ъмейска Ба-Гуа, Ба-Пан-Джан и други по-редки направления.
Ба-Гуа-Джан възприема идеята за промяната и я прилага под формата на упражнения, атаки и защити. Упражненията водят не само до победа в боя, но и до промени в начина на мислене, промени във физическата и енергийната структура на тялото и т.н.
Грандмайстор Лю Джинжу /стил Чън/ показва бойни техники на Ба-Гуа.
Основен отправен пункт на "И Дзин" са осемте мистични триграми, наречени Ба-Гуа, които изразяват взаимоотношенията и промените между трите сили в природата - земята, човека и небето. Чрез осемте триграми се отразява динамиката на процеса възникване, битие, изчезване, като на практика могат да се опишат непрестанните промени, които съпътстват живота и материята.
Ба-Гуа-Джан изцяло почива на принципите, заложени в "И Дзин". Така съгласно осемте триграми всичко в Ба-Гуа е поставено по осмици - осем посоки, осем вида длани, осем сили, осем съединения, осем стъпки, осем форми и т.н.
В бойната стратегия се набляга на кръговите движения. И стъпките, и движенията са циклични, въпреки че движенията като отстъпване, неутрализиране, прилепване и увиване, се използват, те са максимално адаптирани към кръговите движения. Първо се използват кръговите движения за защита, последвани от кръговите движения за атака, с изкореняване на противника и неговото хвърляне. Трябва да се отбележи, че кръговото движение на тялото е обединено с кръговото движение на дланите.
При ходенето по кръга движенията често напомнят поведението и духа на животните - т.нар. "8 животински форми" /Лъв, Еднорог, Змия, Ястреб, Дракон, Мечка, Феникс, Маймуна, /.
В Ба-Гуа-Джан има осем базови движения, чиито варианти и изменения като се комбинират образуват безкрайно множество от възможности. Включва се и ползването на точкови техники и техники на фехтоване с различни видове оръжия. В Ба-Гуа има голямо разнообразие на традиционни оръжия, които правят системата комплексна и цялостна. Изхождайки от характеристиките на стила, бързите въртения на Ба-Гуа правят използването на оръжията крайно смъртоносно. Работата с традиционните оръжия до голяма степен се доближава до техниките с гола ръка и почива на същите принципи, тъй като оръжието се явява само продължение на ръката. Понеже формите с оръжия са развити и комплексни, те не винаги следват кръга. Затова ниво е казано, че кръгът следва ученика, точно както ученикът следва кръга.
По-важните Ба-Гуа оръжия са: голяма Ба-Гуа сабя, Ба-Гуа игла, секира "Север-Юг" (меч "Слънце-Луна" или сабя полумесец), лакътни ножове, къса и дълга тояга, двуостро копие, меч, алебарда, обръчи "Огън и Вятър" и други.
Поради стратегията и тактиката си стилът Ба-Гуа-Джан е ефективен във всички дистанции. Поради постоянното координиране на стъпките по кръга с техниките, ударите с крака /високи ритници/ се използват по-рядко, с изключение на стила Ин и стила Джан, където се преподават. Вместо това се набляга на устойчивата и бърза походка /"вкореняване" в движение/ и ниски "скрити ритници".
Грандмайстор Уан Шудзин (1905-1981 г.) практикува Ба-Гуа на "Плуващото тяло".
Майстор Чу Баоджън (стил Ин) с Ба-Гуа секири (Ба-Гуа юе).
Грандмайстор Сун Джиджун (стил Чън) практикува Ба-Гуа в ниска стойка.
Майсторката Су Дзъфан - бивша шампионка на Китай и Азия по Ба-Гуа-Джан и Тай-Дзи-Цюан; сега водещ инструктор по Кунг-Фу/У-Шу.
Майстор Джордж Сюй практикува Драконовата форма на Ба-Гуа-Джан.
Майстор Гао в характерна позиция на Ястреба от Ба-Гуа-Джан (стил Сун).
Полезен линк по темата: http://en.wikipedia.org/wiki/Baguazhang
2. Най-големият български портал за бойни изкуства
3. Кунг-фу майстор на 116 г.
4. Световната конспирация срещу здравето
5. проф. Григорий Климов
6. Непознатата история
7. Любим линк
8. Любим линк
9. Двери на Православието
10. Пръст сложен където трябва!
11. Фондацията на д-р Матиас Рат
12. Исторически изследвания; история на България
13. Школа "Златен Дракон"; Кунг-Фу, традиционни бойни изкуства
14. "Онгъл" патриотична неформална организация
15. "Древна България" историческа група
16. "Големите 5 лъжи..." историческа група
17. Българска федерация по Кунг-Фу и Тай-Чи
18. Школа "Златен Дракон" /втори сайт/