
Прочетен: 5413 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 23.03.2015 22:02
Ян лаошъ в позиция "Пълзяща змия" /стил Ян на Тай-Дзи-Цюан/, София, 1992 г. /снимка на автора/.
д-р Дориян В. Александров /7-ми дуан Кунг-Фу/
До сега съм писал подробно за двама от моите учители в бойните изкуства - Роланд Хаберзетсер /9-ти дан Карате Годжу-рю и експерт в Кунг-Фу/ и Бил /Базилеус/ Захопоулос /10-ти дан Окинава Те Тай Карате До, 8-ми дан Годжу-рю, 7-ми дан Кемпо и 5-ти дан Айки Джу-Джуцу Джукокай/; искам да напиша и за още един китайски майстор, който според мен беше доста ключова фигура в развитието на школата. До неговото идване бях практикувал малко Ян стил на Тай-Дзи-Цюан, но основно се интересувах от „по-биткаджийските“ стилове на Кунг-Фу, такива като Син-И, Ба-Гуа, Хун-Гар и Джиит-Куон-До. Двадесет и три години са минали от тогава, а все едно че беше вчера. Все пак някои неща с времето избледняват и трябва да бъдат записани /"Думите отлитат написаното остава"/. И така-а.
През 1992 г. по лични причини бях разпуснал школата и тренирахме в Южния парк /в София/ само с няколко човека от по-старите ми ученици, които внимателно бях селектирал: проф. Йовчо Крушев, д-р Пламен Томов, инж. Димитър Иванов инж. Красимир Йорданов и още един-двама, които спорадично се появяваха. Това беше и състава на школата по това време /една година преди това бяхме 800 души, разпределени в няколко секции – Кунг-Фу, Карате и Таекуондо, ръководени от 15 души инструктори и пом. инструктори, под мое ръководство!/, като разбира се не забравям и филиала в Стара Загора, ръководен от сифу инж. Андреан Каравастев, който създаде твърди позиции и традиция в града, след моето заминаване оттам през 1982 г. /когато се дипломирах във ВИЗВМ/.
Беше особено време за мен – току що се бях развел, в службата облаците се сгъстяваха над главата ми /тежък конфликт с директора на „Центъра по хигиена“ към МА – едно гнездо на комунисти и подли кариеристи/, школата разпусната, федерацията по У-Шу/Кунг-Фу /БФУШУ/ боксуваше от вътрешни противоречия /тогава все още бях неин председател/, бях леко в „безтегловност“ /даже и на физически план/, но вече освободен и разкрепостен от безкрайните ангажименти и обществена дейност /спортна, политическа и профсъюзна/.
В този момент се появи и майстор Ян Джинпин /“Когато ученикът е готов и майсторът се появява“/; през м. март 1992 г. Той беше поканен да преподава Кунг-Фу и Ци-Гун в България от фирма „Левълс“, където се подвизаваше и един от инструкторите на федерацията Петър Караджов /за фамилията вече не съм съвсем сигурен/. С моя приятел и колега философ д-р Константин Теодосиев /Тай-Дзи и Ба-Гуа/ отидохме на една от тренировките в зала „София“ да погледнем на място за какво става въпрос. Бяхме доста скептично настроени, че ще видим поредния нискоквалифициран инструктор, дошъл да омайва тъпите европейци /гуайло; „задморските дяволи“/ със сладки приказки, „вътрешни енергии“, философия, легенди и „тайни техники“. Още обаче при първите движения на майстора, изпълняващ техники и форми /таолу/ от Тай-Дзи-Цюан разбрахме, че е от висока класа и естествено се записахме в курса. Малко по-късно се присъединиха и още няколко приятели от Кунг-Фу /Иво Кръстев, Даниел Тодоров, Димитър Кисляков, Евалд Алберт, Ли Ядзюн и др./ и учениците от школата, които посочих по-горе.
Ян Джинпин /Ян лаошъ/ беше изявен инструктор по Кунг-Фу от гр. Цинхуандао, провинция Хъбей /Китай/ – родното място на Син-И-Цюан и известен център на традиционните бойни изкуства. Той владееше множество стилове на Кунг-Фу/У-Шу, но беше най-голям експерт във Син-И, Тай-Дзи и Ци-Гун/Ней-Гун. Освен тези стилове беше изучавал при реномирани традиционни майстори също Шаолин-Цюан /направлението на 5-те животни/, У-Дзи-Цюан /“Бокс на Безпределната Празнота“/, Ба-Гуа-Джан, Ба-Дзи-Цюан, Тан-Лан-Цюан и др. В Тай-Дзи-Цюан той практикуваше стиловете Чън и Ян, които беше изучавал съответно от грандмайстор Ма-Хун /1927-2013 г./ и грандмайстор Фън Чжъцян /1926-2012 г./ - двама от 13-те най-големи майстори на Тай-Дзи-Цюан в Китай /наши съвременници/, а стилът Ян му е бил преподаван от анонимен даоски монах /столетник/. Син-И беше изучавал от майстора Уан Дзян /пряк ученик на грандмайстор Сун Лутан/, а Ба-Гуа-Джан /стила Ин/ беше учил при майстора Цян Дъншан от направлениетно на грандмайстор Ин Фу. От Ци-Гун майстора преподаваше тибетски Ци-Гун /Чан-Ми Гун/, свързан с езотеричния будизъм, а също и спонтанен Ци-Гун, както и лечебни практики. Ян Джинпин беше вицепрезидент на Асоциацията по Чан Ми Гун /тибетски Ци-Гун/.
Ян Джинпин преподава Кунг-Фу и Ци-Гун; София, 1992 г. /снимки на автора/.
На курсовете в София, официално Ян лаошъ преподаваше Тай-Дзи-Цюан /стил Чън/, Ци-Гун и Въй-Бин /адаптирана система за бодигардове/. Към Ци-Гун програмата той преподаваше и Син-И /юмруците на 5-те стихии и някои неща от формите на животните/, а като частни уроци извън обявената програма, на двама човека /в това число и аз/ за кратко преподава и Ба-Гуа. На курсовете имаше професионален преводач /за симултантен превод/ от китайски, което също беше от значение за точния превод на сложни изрази, термини и понятия.
Освен нещата от официалния курс, в разговори Ян лаошъ споделяше изключително полезна информация относно методите на трениране, хранителен режим, работа с енергията, работа с дървета, сексуална активност /даоски практики/, сведения за различни стилове на Кунг-Фу и майстори, както и начинът по който са му преподавали отделните традиционни майстори. Въпреки, че беше на 42 години, майсторът беше невероятно гъвкав и подвижен и се разстягаше като ластик. Особено Тай-Дзи-Цюан, работеше в максимално ниски позиции, непостижими за повечето практикуващи. Това е доста характерно за стила Чън. Формите /таолу/ бяха с подчертано Ней-Гун привкус; вътрешната работа и енергетика беше на необичайно високо ниво и това си личеше във всички движения и техники. Поради сгъстената програма Ян лаошъ нямаше достатъчно време освен формите да преподава „бутащи ръце“ и приложения /юнфа/ и тези два раздела съответно бяха по-малко застъпени в тренировките. Но дори и така ползата от курсовете беше огромна като полезна и автентична информация за традиционното Кунг-Фу, където майсторът беше една жива енциклопедия. По времето когато бях със майстора го запознах и с д-р Тиен Юн - известна китайска лекарка която от години работи в България и прилага традиционни методи на китайската медицина /акупунктура, мокса, анмо, лечебен Ци-Гун и билки/; тя беше работила известно време към моята фирма, защото в началота на 90-те години чужденци нямаха право да работят самостоятелно, особено в медицинската област. Двамата, д-р Тиен и Ян Джинпин обмениха доста информация помежду си и докторката дори преснима на ксерокс една важна и рядка китайска книга за Ци-Гун, която майсторът носеше със себе си. Той също беше споделил с мен, че в Китай разполага с огромна лична библиотека от книги за бойни изкуства и Ци-Гун; фактически цялата му къща били пълна с книги от пода до тавана и имало само малки проходи да се минава оттук-оттам. Поради тази причина майсторът имал и сериозни проблеми със жена си......
Ян Джинпин по време на курсовете в София; секцията по Тай-Дзи-Цюан /стил Чън/; снимки на автора.
Участниците в курсовете бяха около 60-70 човека, разпределени в три различни групи /Тай-Дзи, Ци-Гун и Въй-Бин/. В края на курса бяха положени изпити, които обаче не всички издържаха. Ако трябва да бъда съвсем конкретен и точен, от общото число на курсистите нещата ги „вдянаха“ пълноценно не повече от 7-8 души. Това е положението!
Ян лаошъ издаде и сертификати с личен печат на завършилите успешно. Най-интересни бяха сертификатите на курсистите от Ци-Гун, където заедно с текста имаше и лично нарисувана от него диаграма с аурата /енергийното поле и излъчване/ на всеки участник, в цветове и интензивност така както майсторът ги вижда…….
Майсторът беше донесъл със себе си един куфар с безценни видеокасети с документални и учебни филми по Кунг-Фу с традиционни майстори, които остави в България на адептите. Някои от тези филми бяха направени по програмата на Китайската асоциация по У-Шу. Това е една три годишна национална инициатива /проведена кампания в края на 80-те години на миналия век/ на асоциацията с китайското правителство, в която участват над 3000 сътрудници и доброволци. Целта беше да се опишат всички съществуващи традиционни стилове на Кунг-Фу на територията на Китай, интервюта със стари майстори, демонстрации на форми, техники, оръжия и т.н., събиране на ценна информация за историята на стиловете и ценни ръкописи. Били са записани и интервюирани над 12 000 стари майстори /някои от тях скоро след това са починали/ - над 400 часа филми. Открити са били над 350 ценни ръкописи за Кунг-Фу, както и стилове отдавна считани за изчезнали и е била събрана колекция от старинни оръжия от различните части на Китай. Аз имах възможността да видя някои от тези неща още в Пекин, през 1990 г. когато ходихме като делегация на БФУШУ за учредяването на Международната федерация по У-Шу; те бяха събрани в Музея на У-Шу.
Някои от участниците в курсовете; в средата майстор Ян Джинпин; първият от ляво на дясно е автора.
Някои от филмите на Ян Джинпин все още са в личния ми архив, но за съжаление не ми е останало време да ги дигитализирам и да ги кача на дискове. Може би един ден и това ще стане, тъй като това е ценна информация за традиционните стилове на Кунг-Фу/У-Шу.
След като Ян лаошъ си замина за Китай в началото на лятото, дълго време поддържахме лична кореспонденция и той ми изпрати един кашон с китайски книги за Кунг-Фу, по стиловете, които ме интересуваха. Някои от тези книги подарих на библиотеката на Асоциацията по традиционно У-Шу /със седалище в Калифорния/ и секретар сифу Адам Сюй, където членувахме, за което получихме огромни благодарности. Години след това когато показах библиотеката си на сифу Шън Фей /Ба-Гуа стил Лян и Ней-Гун, който преподава в България/, когато ми беше на гости, той ми спомена, че съм притежавал книги, които и в Китай трудно се намират…….
Творческия импулс и информация, която получихме от Ян лаошъ през далечната 1992 г. не се загуби, напротив, в личен план аз не само съхраних нещата, но и ги доразвих. Специално Тай-Дзи-Цюан и Ци-Гун ми помогнаха много в по-нататъшното ми развитие в Кунг-Фу и особено при работа с меч и други традиционни оръжия. Потърсих методите и книгите на учителите на Ян Джинпин, по-специално за стила Чън на Тай-Дзи-Цюан – Ма Хун и Фън Чжъциан, а също и книгите на грандмайстор Сун Лутан. Формите /таолу/, които Ян Джинпин преподаде бяха коректни и точни и не се отличаваха от класическите образци на Лао-Дзя /стария стил Чън/. Аз ги сравних с тези на споменатите майстори и ги изгладих до колкото възможностите ми и практически опит позволяваха. Добавих и пропуските от „бутащи ръце“ /туй шоу/ и приложенията /юнфа/, както и работата с оръжие /с акцент върху тояга и копие/ и вкарах всичко това в учебната програма на Школа „Златен Дракон“ в периода 1992-2006 г.
Филиала на школата в гр. Стара Загора, проявяваха голям интерес към Тай-Дзи-Цюан и в последствие проведох няколко практически семинара там по Син-И, Тай-Дзи и Ба-Гуа, от което имаше голяма полза за участници и инструктори. Въпреки, че в последствие Андреан Каравастев и Тихомир Тодоров се насочиха предимно към Ян стила на Тай-Дзи, тези уроци изиграха своята роля за развитието на школите там, че дори и отвъд океана /в момента Андреан Каравастев преподава Кунг-Фу в школата си в Калифорния/.
Автора /на преден план/ с проф. Йовчо Крушев и д-р Пламен Томов; практика на Тай-Дзи-Цюан; София, 1993 г.
Школата на сифу Андреан Каравастев в гр. Стара Загора; практика на стила Чън на Тай-Дзи-Цюан.
Известно време след курсовете на Ян Джинпин, по моя препоръка, нашия колега и приятел Ли Ядзюн, който учеше в България и практикуваше Ин-Джао-Кун-Цюан /“Бокс на орловите нокти“/, при едно от връщанията си в Китай, докато все още учеше тук, се свърза с грандмайстор Ма Хун, който беше от родния му град. По време на престоя си там Ли беше взел уроци от майстора /по-специално „бутащи ръце“ и използването на експлозивна сила - фадзин/ и после показа наученото тук в школата с голям успех, даже успя веднъж да ме събори при двубои на „бутащи ръце“. Той донесе и някои от уникалните книги на Ма Хун, които използвахме, а по-късно те бяха преведени и на руски език в Русия, което още повече ме улесни като ползвана информация, заедно с някои допълнителни материали. Наученото от Ян Джинпин и получените по-късно материали и книги даде и повод за написване на първата ми книга за Тай-Дзи-Цюан през 1997 г. „Ортодоксален Тай-Дзи-Цюан традицията на фамилията Чън“, 1 том, изд. „Шамбала“, София. По-късно през 2006 г. финализирах този проект със втория том, издаден от същото издателство, като част от трилогията за „вътрешните стилове“ на Кунг-Фу /Син-И, Тай-Дзи и Ба-Гуа/. Надявам се, практикуващите Тай-Дзи-Цюан у нас да са оценили скромния ми труд и това да им е помогнало в практиката на Тай-Дзи-Цюан и други стилове на Кунг-Фу.
София, 12.02.2015 г.
Автора и Тихомир Тодоров; практика на "бутащи ръце" от стила Чън на Тай-Дзи-Цюан, гр. Стара Загора.
Законите трябва да се спазват
ТУРУН – ТИТЛА НА ВОЛЖКИТЕ БЪЛГАРИ

2. Най-големият български портал за бойни изкуства
3. Кунг-фу майстор на 116 г.
4. Световната конспирация срещу здравето
5. проф. Григорий Климов
6. Непознатата история
7. Любим линк
8. Любим линк
9. Двери на Православието
10. Пръст сложен където трябва!
11. Фондацията на д-р Матиас Рат
12. Исторически изследвания; история на България
13. Школа "Златен Дракон"; Кунг-Фу, традиционни бойни изкуства
14. "Онгъл" патриотична неформална организация
15. "Древна България" историческа група
16. "Големите 5 лъжи..." историческа група
17. Българска федерация по Кунг-Фу и Тай-Чи
18. Школа "Златен Дракон" /втори сайт/